Muziek geeft klanten zin om te reizen

Muziek geeft klanten zin om te reizen

Nieuw onderzoek wijst uit hoe retailers in de toerismesector de customer experience kunnen verbeteren en de omzet verhogen met de inzet van muziek. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Britse muziekrechtenorganisatie PPL. De resultaten zijn gepubliceerd op hun platform www.musicworksforyou.com.

Winkels in de reissector die muziek afspelen hebben een modernere uitstraling en zijn aantrekkelijker voor klanten. Dat zegt een overtuigende 97% van de ondervraagde werknemers binnen de reissector. Muziek geeft merken in het algemeen bovendien een voordeel in de competitieve markt, aldus de respondenten.

Verder laat het onderzoek zien dat bijna alle medewerkers die zijn ondervraagd in de reis-retail het er over eens zijn dat muziek klanten blij maakt. Daarnaast is 81 procent ervan overtuigd dat het afspelen van muziek zorgt voor een betere sfeer onder het winkelend publiek. Dit kan helpen bij het verhogen van de tijd die kopers spenderen in een winkel. Maar liefst 51% van de klanten zegt namelijk meer tijd te willen spenderen in een winkel die muziek draait. Drie van de vier klanten geeft aan zich meer ontspannen te voelen in winkels die muziek afspelen.

Ook is aangetoond dat muziek een positieve invloed kan hebben op aankoopbeslissingen van de consumenten bij het boeken van een vakantie. Tweederde van de klanten geeft aan dat muziek in de winkel ongemakkelijke stiltes wegneemt. Bovendien brengt muziek meer dan de helft van de ondervraagde klanten in vakantiestemming. Die stemming draagt volgens de klanten positief bij aan de bereidheid om een reis te boeken in de winkel, in tegenstelling tot reiswinkels die geen muziek draaien. 

Bron: MusicWorks